SoJA/NEE

Toen ik een paar jaar geleden ergens hoorde dat zuivel slecht was voor reuma patiënten en dat je beter soja producten kon gebruiken, heb ik dat 3 á 4 maanden gedaan.
Daarnaast heb ik s’morgens moeite met de zuurtegraad van yoghurt en vond ik soja zachter en dus beter te verteren in de ochtend. Dus voor mij was soja een uitkomst.

Resultaat? Ik voelde geen verschil…

Ook begon het steeds meer een hype te worden en waren er daardoor meer producten te verkrijgen.
Maar aan alle dingen die ‘ineens’ gezond zijn, zitten vaak ook ‘ineens’ nadelen. En zijn er ook altijd mensen die het tegenspreken.
En zo begon ik steeds meer vragen te stellen aan het gebruik van soja.

Wat is Soja?

Soja is gemaakt van bonen (peulvruchten) afkomstig van de sojaplant. Oorspronkelijk komt soja uit Azië maar wordt nu vooral in Zuid-Amerika geteeld. De schil wordt vaak verwerkt tot veevoer en uit de bonen wordt o.a. sojaeiwit, sojazetmeel en plantaardige olie gehaald. Dit wordt dan weer verwerkt in allerlei producten, zoals sojaolie, sojasaus, sojamelk, sojayoghurt en vleesvervangers als tofu/tahoe en tempéh. Maar ook wordt soja verwerkt in veel producten waarvan je het niet zou verwachten zoals: margarine, mayonaise, snacks, wasmiddelen, cosmetica en verf. De sojamelk bestaat uit plantaardige proteïnen. Het bevat dus geen dierlijke vetten en lactose.

Voordelen

De voordelen worden genoemd door voorstanders van soja. Er zijn veel onderzoeken geweest waarvan er ook veel gesponsord. Dus tot in hoeverre de voordelen bewezen kunnen worden is maar de vraag. (dit geldt natuurlijk ook voor de nadelen).

Soja stabiliseert de suikerspiegel en kan daardoor diabetes helpen te voorkomen, Soja stimuleert de eiwitproductie. De aanmaak van eiwit in het lichaam vertraagt het verouderingsproces en voorkomt osteoporose; oftewel: het zorgt ervoor dat je botten sterk blijven.

Soja bevat o.a. het hormoon oestrogeen. Dit helpt bij de bestrijding van kanker (waaronder borstkanker), overgangsverschijnselen en hart- en vaatziekten. Suikervrije versies hiervan zijn verkrijgbaar, maar vaak niet in een gewone supermarkt.

Sojaolie bevat veel onverzadigde vetten en omega 6. Als je dit eet in combinatie met vetrijke vis (zoals zalm) krijg je zowel omega 6 als omega 3 binnen; een uitgekiende combinatie die ontstekingsremmend werkt en ‘het verkeerde soort’ cholesterol in je lichaam verlaagd.

Nadelen

De tegenstanders van soja noemen met name de verwerking ervan als hekelpunt. De soja wordt, anders dan vroeger, genetisch gemodificeerd. Dit is een techniek waarbij eigenschappen van andere planten, bacteriën of gisten worden gekruist met (in dit geval) de soja. Voordeel is dan bijvoorbeeld dat het minder bestrijdingsmiddelen nodig heeft of allergische reacties kan beperken. De tegenstanders noemen deze techniek ook wel ‘genetische manipulatie’. De gezondheidsrisico’s op de lange termijn zijn nog niet bekend, maar er wordt gesproken over: Resistentie tegen antibiotica en Alzheimer.

Een andere vorm van het bewerken van soja, heet ‘fermenteren’. Gefermenteerde soja is al voorverteerd en kan dus beter door je darmen worden verwerkt. In dit geval wordt dus juist ongefermenteerde soja afgeraden.

Hieronder de vermeende gezondheidsrisico’s:
– Risico op bepaalde soorten van kanker.
– Traag werkende schildklieren en overgewicht.
– Door het stofje fytinezuur, dat in ongefermenteerde soja zit, kan het lichaam belangrijke mineralen niet goed meer opnemen.
– De eerder genoemde aanwezige oestrogenen in soja kunnen, met name bij mannen, de kans op onvruchtbaarheid vergroten.

Conclusie

Ik ben van mening dat overal waar ‘te’ voor staat niet goed is. En vind ik dat variatie in je voeding heel erg belangrijk is.
Dus zolang je alles met mate doet, zoals je ook melk, vlees of andere dingen met mate eet, zal het vast geen grote problemen veroorzaken.
Maar dat is mijn mening… 😉